Digitaalinen työnkulku

Osumia: 1100

Käyttäjän arvio: 0 / 5

HuonoHuonoHuonoHuonoHuono
 

Digitaalinen työnkulku - VAT Portfolio (hyväksytty)

Ammattitaitovaatimukset:

  • Valokuvaaja hallitsee kuvan tuomiseen, käsittelyyn, jakeluun ja tulostukseen liittyvät välineet ja ohjelmat
  • Valokuvaaja ymmärtää kuvan ja oman työnsä dokumentaarisen arvon
  • Valokuvaaja osaa kuvankäsittelyä
  • Valokuvaajalla on työnsä edellyttämä kielitaito

 

Ennakkotehtävä 11: Kirjallinen tehtävä. Digitaalinen työnkulku kuvaustilanteesta valokuvatuotteeksi. Laajuus max. 2 liuskaa. (hyväksytty)

Käsittele vähintään seuraavat asiat:

  • Kuvaustilanne: tiedostoformaatit, väriavaruus, valkotasapaino
  • Varmuuskopiointi
  • Kuvankäsittely: säädöt, metadata, bittisyys, arkistointi
  • Kuva loppukäyttäjälle: painoon/tulostukseen/nettiin, väriprofiilit, resoluutio

Ilkka Rytkönen 3.5.2012

Valokuvaajan ammattitutkintoon valmistava koulutus
VAT7, Ammattiopisto Lappia, Tornio
Ennakkotehtävä: Kirjallinen tehtävä:
Digitaalinen työnkulku kuvaustilanteesta valokuvatuotteeksi.

KUVAAMINEN

Kuvauskeikalle on valmistauduttava huolellisesti ja rutiinilla. Kaikki akut on ladattava ja laitteiden toiminta testattava. Myös objektiivit on hyvä puhdistaa ja muistikortit alustaa. Kameran asetukset ja toiminnot pitäisi myös käydä läpi. Tärkeälle keikalle ei pidä lähteä yhden kameran ja objektiivin varassa, vaan aina pitäisi olla mukana varalaitteet rikkoontumisen varalle.

Kuvatessa ei tarvitse välittää valkotasapainosta, tai väriavaruuksista mitään silloin, kun kuvataan RAW-formaatissa. Mutta on hyvä ottaa eri tilanteista otos harmaakortin kanssa. Tällöin kuvankäsittelyssä on helppo saada värit mahdollisimman neutraaleiksi.

Urheilukuvaus on käytännössä ainoa tilanne, jolloin on tarvetta kuvata JPG-tiedostoja. Silloin kaikkien säätöjen kanssa on oltava erityisen huolellinen, koska jälkikäsittelymahdollisuudet ovat rajalliset. Tällöin valitaan paras JPG-laatu ja suurin tiedostokoko. Väriavaruudeksi tulisi valita AdobeRGB. Kuvatyyleihin pitäisi esiohjelmoida erilaisia tiloja, mm. loiva, eli vähäkontrastinen kuva jälkisäätöä varten.

VARMUUSKOPIOINTI

Varmuuskopiointi on erittäin tärkeä vaihe, joka tulee suorittaa kuvien tuonnin yhteydessä. Kaikki kiintolevyt menevät rikki aikanaan, joten kuvien on ehdottomasti oltava varmistettuna toisella fyysisellä medialla. Ison projektin käsittelyssä kannattaa ottaa varmuuskopioita myös välivaiheista. Omat tiedot ja hakusanat kannattaa liittää kuviin jo tuonnin ja varmuuskopioinnin yhteydessä.

KUVANKÄSITTELY

Näyttö on hyvä kalibroida ja profiloida ennen projektin alkua, jotta lopulliset värit ja sävyt vastaisivat ruudulla nähtyä.

Kaikki globaalit säädöt tulisi tehdä Adobe CameraRAWissa tai Lightroomissa. Myös joitakin paikallisia säätöjä voi tehdä tässä vaiheessa. Ja tässä vaiheessa onkin suositeltavaa tehdä kuva niin pitkälle, kuin mahdollista. Tällöin kuvan tekninen laatu pysyy mahdollisimman korkeana jatkoa ajatellen. Metadataan voi tehdä käsittelyn ohessa täydennyksiä ja uusia hakusanoja.

Kuvien karsiminen on helpoin suorittaa tässä vaiheessa tähtiluokitusta hyväksi käyttäen. Teknisesti kelvolliset kuvat saavat yhden tähden. Yhden tähden kuvista lajitellaan sitten kahden tähden kuvat ja niistä edelleen kolmen tähden kuvat. Viiden tähden arvosanaa ei pitäisi antaa kovin monelle kuvalle.

Kuvat tuodaaan CameraRAWista tai Lightroomista 16-bittisenä Adoben PSD- tai pakkaamattomaan TIFF-formaattiin ja väriavaruutena on AdobeRGB. Häviöttömästi pakattua LZW-pakkaustakin voi käyttää, mutta se hidastaa tiedoston avaamista ja sulkemista merkittävästi. Tässä vaiheessa kuviin voi tehdä miedon esiterävöinnin. Ennen työn aloittamista on hyvä tarkistaa käyttämänsä ohjelman asetukset.

Photoshopissa kuvaa ei käsitellä milloinkaan suorilla säätimillä, vaan säätötasojen avulla. Tällöin alkuperäinen kuva säilyy alla muuttumattomana. Tasomaskien avulla säädön vaikutus voidaan kohdistaa tarkasti haluttuun kohtaan. Tasojen läpinäkyvyyttä sekä sekoitustiloja muuttamalla säätö voidaan hallita entistä tarkemmin. Tasojen avulla voidaan myös palata helposti taaksepäin eri vaiheisiin käsittelyä.

Käsitellyt PSD-tiedostot arkistoidaan myöhempää tarvetta varten. Nämä tiedostot ovat lähdetiedostoja erilaisia loppukäyttötilanteita varten. PSDtiedostoista voidaan tehdä kuvat painoon, tulostukseen, nettiin tai mihin tahansa käyttöön helposti. Kuvat terävöidään vasta viimeisenä työvaiheena ja vasta kuvan koon muuttamisen jälkeen.

Nettikäyttöön tulevat kuvat pienennetään sopivaan kokoon ja terävöidään. Resoluutiosuositus on 144 ppi. Tarvittaessa kuviin lisätään vesileima. Kuvaajan yhteystiedot löytyvät aina metatiedoista. Nettiin tulevien kuvien väriprofiiliksi pitää muuttaa sRGB, koska valtaosa nettimaailmasta ei ole värihallittua. Selaimista ainoastaan Firefox ja Safari ymmärtävät väriprofiilit.

Tulostettavien kuvien väriprofiilina säilytetään AdobeRGB. Kuvan koko muutetaan vastaamaan tulostuskokoa, resoluutioksi 300 ppi ja terävöidään reilusti näyttökuvaa enemmän.

Painoon menevistä kuvista on tarkistettava gamutit ja tehtävä tarvittaessa korjaukset. Kirkkaiden värien sävyt menevät painossa muuten helposti tukkoon ja tuloksena on tasaisia väripintoja ilman sävyjen vaihtelua. Jos painokoko on tiedossa, muutetaan kuva siihen kokoon ja resoluutioksi 300 ppi. Vähempikin tarkkuus riittää, jos kuva menee sanomalehteen. Lopuksi tehdään käyttötarkoitusta vastaava terävöitys. Väriprofiiliksi muutetaan painon käyttämä CMYK.

Ennakkotehtävä 12: Omakuva (hyväksytty)

Kuvaa kaksi omakuvaa, joista ainakin toinen on kokovartalokuva ja tilassa.

Valokuvaaja tekee työtä omalla persoonallaan. Työn voima, herkkyys ja omaperäisyys ovat kiinni tekijän persoonallisuudesta. Koko kuvataiteen historian ajan taiteilijat ovat määritelleet itseään suhteessa omaan persoonaan ja yhteiskuntaan kuvaten välillä itseään. Myös valokuvaajalle on terveellistä kääntää kamera joskus itseensä ja kysyä: miten näen itseni, millaisena haluan itseni nähdä?

Ilkka

Ennakkotehtävä 13: Toimintakuva. 3-5 kuvaa samasta toiminnasta. (hyväksytty)

Toiminta, työ liike, tekeminen… Myös nämä ovat arkipäivän toimeksiantoja valokuvaajalle. Kuvaajan täytyy pystyä kuvaamaan toimintaa kertovasti ja visuaalisesti mielenkiintoisesti.

Raati tykkäsi kovasti tästä sarjasta. Vähässä valossa ja sekavalossa on saatu aikaan mielenkiintoinen tarina.

Lämmintä huumoria. Tunnetta, joka välittyy, hyvin tehty sarja. Sympaattisia kuvia, värimaailma hallittu. Värit nousevat esiin. Hyvät sommittelut. Toisessa kuvassa näkyy ensimmäisessä kuvassa esitelty tila. Sininen väri liittää kuvat toisiinsa. Päähenkilöt löytyvät helposti. Sekava ympäristö, jäsennelty hyvin. Hieno valo henkilöissä. Sekavalossa on vaikea hallita värit, mutta tässä on onnistuttu.

Lypsy

Ennakkotehtävä 14: Kuvamontaasi tai kollaasi. (hyväksytty)

Tässä tehtävässä mennään yhden kuvan käsittelystä usean kuvan muodostaman teoksen tekemiseen. Tehtävä vaatii kuvankäsittelyn laajempaa hallintaa. Kuvien yhdistäminen vaatii myös kuvien värimaailman muokkaamista toimivaksi kokonaisuudeksi.

Hyvin toteutettu. Auto olisi voinut olla hieman pienempi. Liikaa magentaa. Realismi ja todellisuus juju, jonne epätodellisuus syöksyy. Sen vuoksi todellisuus tärkeä.

"Taulu"

Ennakkotehtävä 15: Skannaus (hyväksytty)

Vapaavalintainen aiheesta:

  • diasta skannattu ja tulostettu printti
  • värinegatiivista skannattu ja tulostettu printti
  • mustavalkonegatiivista skannattu ja tulostettu printti

Materiaalin skannaaminen kuuluu valokuvaajan tämän hetken perusosaamiseen. Valokuvaajan täytyy tuntea skannaamisen perusteet ja hallita hyvän tulosteen tekeminen.

Skannaus

Tehtävä 16 tutkintotilaisuudessa: Tornio 24h (hyväksytty)

Tehtävänanto perjantaina klo 10. Palautus arviointeihin lauantaina klo 11.

Kuvaustehtävä omalla kalustolla, aikarajoitus ja rajattu tehtävä, jonka julkaisutapa myös rajattu.

Kuvien tilaaja on englantilainen yleisaikakausilehti, jonka artikkelisarja esittelee pohjoismaisia kaupunkeja.

Artikkelin aihe on ”Tornio 24h”. Esittele aihe valitsemastasi näkökulmasta 4-6 kuvalla.

Kirjoita metadata englanniksi sekä kuvatekstit suomeksi tai englanniksi.

Toimeksiannossa piti kuvata Torniota vuorokausi valitsemallaan teemalla. Aihe tai paremminkin tarkan rajauksen puute teki kuvauksesta haastavan. Jossain vaiheessa päivää teemaksi hahmottui kevät.

Selkeä näkökulma. Hyvälaatuinen kuvamateriaali. Toimiva sarja.

Tornio 24h

Jätä kommenttisi

Kommenttia

  • Ei kommentteja